Druk wielkoformatowy to rodzaj druku cyfrowego, zatem nie wymaga on znaczących przygotowań, jak to ma miejsce w przypadku druku offsetowego. Mimo to należy odpowiednio przygotować źródło wydruku, czyli plik.
Druk cyfrowy polega na drukowaniu przy użyciu komputera, gdzie po prostu wybiera się konkretny plik i w nim zleca się wykonanie całej operacji. Nie oznacza to jednak, że może on być dowolny, a rezultaty będą zadowalające. Przygotowanie pliku graficznego jest jedną z najważniejszych rzeczy, od której zależy powodzenie wykonania zadania. Zatem jak przygotować plik do wydruku wielkoformatowego?
Format pliku
Każdy plik jest zapisywany w określonym formacie. Pliki graficzne nie są więc jednego rodzaju. Drukarnie najczęściej akceptują formaty JPG i TIFF. Jeśli zlecamy druk wielkoformatowy w Warszawie, wówczas nie warto korzystać z plików JPG. Powodem jest brak możliwości zapisu fizycznych rozmiarów pliku. Poza tym pozwala to na dużą kompresję. Skutkuje to wydrukiem słabej jakości. Lepszym rozwiązaniem jest TIFF, gdzie kompresja ze względu na wykorzystanie grafiki wektorowej, nie jest zagrożona utratą jakości. TIFF zawiera również wiele informacji oraz dwukrotnie większą rozpiętość barwną.
Natomiast najbezpieczniejszym formatem pliku jest PDF, który jest wykorzystywany także do zapisu plików tekstów, prezentacji i innych dokumentów. Plik w formacie PDF będzie zawsze dobrze wyglądać na niemal każdym urządzeniu, ale jego ewentualna edycja będzie niemożliwa. Zapis pliku graficznego w formacie PDF nie spowoduje utraty jakości, a zlecenie może być bez problemu wydrukowane w wielu rozmiarach.
Przestrzeń barwna grafiki
Drukarnie korzystają z modeli CMYK i RGB. Należy skorzystać z formatu CMYK bez dołączonych profili ICC. Powodem wybrania przestrzeni CMYK jest rozbieżność pomiędzy efektem widzianym na wydrukowanym już projekcie względem tego, co widoczne było na monitorze komputera lub innego urządzenia w trakcie prac. Należy pamiętać, że zlecając druk wielkoformatowy (Warszawa) plik powinien być od razu zapisany w wybranej przestrzeni barw. Próba przekonwertowania może skończyć się znaczną różnicą względem oryginalnej wersji projektu.
Jeżeli chodzi o CMYK, to dochodzi tu kwestia nafarbienia, które jest wyrażane w procentach. Nie wykorzystuje się jednak najwyższych wartości, ponieważ zaszkodzi to projektowi. O konkretną wartość najlepiej będzie zapytać swojej drukarni, oferującej druk wielkoformatowy w Warszawie, ponieważ są one różne w zależności od materiału, na którym znajdzie się projekt.
Rozdzielczość, spady, marginesy, pole zadruku
Standardową rozdzielczością jest 300 ppi, chociaż zależy to od odległości, z jakiej będzie widziany projekt. Większy format oznacza zastosowanie mniejszej rozdzielczości. W temacie procesu druku należy dodać ok. 3 mm zapasu, czyli spadów. Natomiast istotne elementy graficzne jak np. logotypy należy zabezpieczyć poprzez ustawienie marginesów. Zalecaną wartością jest 5 mm. Powinno się również dostosować pole zadruku urządzenia, czyli liczbę użytych arkuszy do wydruku.